Få flere kunder online - Marketingklubben hjælper dig via et af vores kurser eller medlemskaber

Hvad er marketing automation?

Marketing automation går ud på at automatisere marketingopgaver. Formålet er at målrette kommunikationen, så virksomheden kan levere de rigtige budskaber til de rigtige mennesker i…

Marketing automation går ud på at automatisere marketingopgaver. Formålet er at målrette kommunikationen, så virksomheden kan levere de rigtige budskaber til de rigtige mennesker i rette tid. Alt sammen uden at skulle udføre manuelle arbejdsgange. Marketing automation ses typisk i forbindelse med indsamling af e-mailadresser (leads) og udsendelse af nyhedsbreve, men marketing automation er mere end det.

Fordele ved automation af marketingopgaver

Der er mange fordele ved at komme i gang med at automatisere virksomhedens marketingopgaver. Fordele, som f.eks. kan resultere i: 

  • færre manuelle arbejdsgange, så du får frigivet tid til andre ting
  • en automatisering af salg af onlinekurser, ydelser eller andre produkter
  • nemmere indsamling og kategorisering af potentielle kunder (indsamling af leads/e-mailadresser)
  • mulighed for at kommunikere med en stor målgruppe, døgnet rundt, uden selv at være til stede
  • en bedre og mere målrettet kommunikation, tilpasset den enkelte modtager (f.eks. de mennesker, som netop har tilmeldt sig dit nyhedsbrev)

Hvilke virksomheder kan anvende marketing automation?

Både b2b- og b2c-virksomheder kan med fordel arbejde med automation af deres marketingopgaver. Desværre kommer mange små virksomheder ofte ikke i gang, alene fordi de frygter at køre fast i teknikken. En skam, set i lyset af, at særligt små virksomheder via marketing automation kan frigive mere tid til deres kerneforretning.

Selv virksomheder med et lille marketingbudget kan få store fordele af at arbejde målrettet med en automatisering af marketingopgaver, fordi der findes gode platforme, som gør arbejdet med marketing automation langt lettere, uden de store udgifter til licenser.

Systemer til marketing automation

Der findes forskellige systemer, alt efter hvilken marketing automation du skal i gang med. Langt de fleste starter med at automatisere virksomhedens e-mailmarketing fuldt eller delvist, hvilket man kan i de fleste professionelle mailsystemer. Et af mine foretrukne systemer til automatisering af e-mailmarketing (nyhedsbreve) er ActiveCampaign. Med ActiveCampaign kan du både udsende nyhedsbreve og håndtere alle dine kundedata ét sted. 

Af andre onlineplatforme til marketing automation vil jeg gerne nævne:

  • Zapier (værktøj til integration mellem platforme og systemer)
  • HubSpot (CRM-system/Customer Relationship Management, som hjælper med at styrke kunderelationer)

Mailplatformen, som er super stærk på automationsdelen

Efter at have testet flere mailplatforme vil jeg klart anbefale dig at se nærmere på ActiveCampaign, som i forhold til marketing automation slår sammenlignelige mailplatforme som f.eks. MailChimp med flere længder. 

Den største fordel og styrke ved mailplatformen ActiveCampaign er mulighederne og brugervenligheden, når det drejer sig om at opbygge automationer, som f.eks. velkomstserier til din e-mailliste. 

Selv ikke-tekniknørder kan med ActiveCampaign lære at opsætte automatiserede og tilpassede e-mailserier til den enkelte interesse- eller kundegruppe (også kaldet leads), som typisk er opdelt på forskellige lister. Mennesker, som f.eks. kommer ind på en liste via tilmelding til nyhedsbrevet i forbindelse med afholdelse af et webinar, et blogindlæg eller anden form for værdifuldt indhold, bedre kendt under betegnelsen freebie.

Sådan kommer du i gang med marketing automation

Inden du går i gang med marketing automation anbefaler jeg altid, at du som minimum har fundamentet på plads i virksomhedens digitale hus, hjemmesiden. Når hjemmesiden er på plads, kan du begynde at se på marketing automation, herunder:

  • udvikling af en lille freebie (f.eks. en miniguide, tjekliste, e-bog, videoserie eller et mindre onlinekursus)
  • opbygning af en automatiseret velkomstserie, som understøtter din freebie og leveres via dit nyhedsbrev
  • supplerende indhold opsat som blogindlæg på din hjemmeside, og som tager udgangspunkt i relevante søgeord inden for området