Sådan skaber du et solidt fundament for salg på sociale medier
Helena Ring
Helena Ring

Helena har 10 års erfaring med markedsføring på sociale medier, hvor hun hjælper sine kunder til at skabe nære relationer til deres følgere, så de bliver til købeklar og loyale kunder.

Sådan skaber du et solidt fundament for salg på sociale medier

Få dine kunder til at følge, dele og i sidste ende købe af dig med disse 3 konkrete tips til dine opslag på sociale medier

 

Du har 1/10 af et sekund til at fange dine kunders opmærksomhed, når de scroller igennem deres feed på sociale medier.

1/10 af et sekund!

Den lader vi lige stå lidt…

Hvis du kan mærke præstationsangstens sved pible frem på panden og en ubehagelig hjertebanken, så er du ikke den eneste.

Jeg kender mange, der går i baglås, når det kommer til at lave opslag for deres virksomhed på sociale medier. Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være svært, så længe du husker et par enkle grundregler.

Om lidt får du 3 tips til, hvordan du kan fange dine kunders opmærksomhed, selvom du kun har så kort tid.

Først kunne jeg godt tænke mig at vide, om du kan genkende følgende:

Du er ikke rigtig kommet i gang med sociale medier i din virksomhed. I hvert fald ikke så meget, som du godt ved, at du burde.

Du har da også fået lavet den der Facebookside og slået et par opslag op.

Men så er det gået lidt i stå.

Både fordi hverdagen rammer, og så får du ikke lige lavet det opslag, du havde tænkt på at lave.

Men også fordi det er nemt at udskyde, for der sker jo sjældent det helt store, når du så får slået noget op. (Det er der heldigvis råd for.)

Og sådan går den ene uge efter den anden – uden du opnår det, din virksomhed egentlig har brug for.

Nemlig:

SYNLIGHED, RELATIONER OG NYE KUNDER

For udfordringen opstår nok hos dig, som den gør hos mange andre, ved tvivlen om, hvilket indhold du skal lave.

  • For hvilken type indhold får netop dine kunder til at stoppe op, når de sidder der og scroller?
  • Hvad er værdifuldt nok for dem, til at de deler med deres netværk?
  • Og hvad skaber i sidste ende salg i din virksomhed?

De spørgsmål får du svaret på i disse 3 konkrete tips:

TIP NR. 1: 80 % af dine opslag skal være noget andet end salg

Det første, der er vigtigt at huske på, er, at du ikke skaber salg ved hele tiden at sælge.

Der er ingen, medmindre det er i en Kim Larsen-sang, som har lyst til at høre på nogen, som hele tiden råber: ”Køb bananer!”

Du kender det fra dig selv.

Du køber hos dem, du har en relation til.

Dem, du kender.

Dem, der yder en god service.

Og ofte dem, hvor du føler, du får mere, end du betaler for.

Den oplevelse kan du skabe på sociale medier ved at huske på det, som kaldes 80/20-reglen.

80/20-reglen betyder, at 80 % af dit indhold skal være noget andet end salgsopslag. Det er her, kunderne lærer dig og dine værdier at kende. Det er her, du har mulighed for at yde den ekstra service, før de overhovedet har lagt en krone i din virksomhed, og dermed give dem en god oplevelse allerede fra start.

Husk at variere disse opslag mellem ”tunge” opslag med høj værdi som f.eks. blogindlæg, hvor du deler ud af din viden og ekspertise, og mere let indhold som f.eks. vittighedstegninger eller billeder, der beskriver din eller dine kunders hverdag.

 

TIP NR. 2: Kend dine kunders motivation for at købe

Ligegyldigt om du sælger letmælk eller bilforsikringer, så ligger der en grundmotivation bag, når dine kunder køber.

Det kunne i disse tilfælde være tørst eller tryghed.

Det kunne også, hvis din letmælk er økologisk og lokalt produceret, være ønsket om at tage ansvar – for egen krop, miljøet og vores samfund som helhed.

Hvis du sælger den billigst bilforsikring på markedet, kunne det også være ønsket om ikke at bruge flere penge end nødvendigt.

Uanset hvilket produkt eller ydelse du gerne vil sælge, er det vigtigt, at du husker på din kundes motivation, hver gang du laver indhold til Facebook, Instagram eller andre sociale medier.

Hvis du hele tiden husker på, hvad de er bange for, ønsker sig, drømmer om, mangler, så bliver det meget nemmere for dig at lave ikkesælgende indhold.

Hvis vi vender tilbage til vores økologiske lokalt producerede letmælk, så ville et fint og hyggeligt opslag være en video af, at du besøger den lokale landmand lige netop den dag, hvor hans køer danser ud på græs første gang.

 

TIP NR. 3: Brug visuelt blikfang til at få kunderne til at stoppe op ved dine opslag

Det er her, det der korte 1/10 sekund bliver vigtigt.

For indholdet, du kan lave på baggrund af de to andre tip, hjælper ikke, hvis ikke du får kunderne til at stoppe ved dine opslag.

Her hjælper kun én ting: visuelt blikfang.

Det gælder om at fange kundernes øjne i farten, mens de scroller ned over deres nyhedsfeed.

Du skal få dem til at stoppe op længe nok til, at deres øjne begynder at læse din tekst, eller de ser de første sekunder af din video.

Lige som med motivationen kan det være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke typer billeder og visuelle effekter der får kunderne til at stoppe.

Det kan være, at netop din kunde savner ro i hverdagen og dermed vil blive tiltrukket af rolige, varme billeder.

Det kan også være, at dine kunder har mere krudt i bagdelen og derfor nemt kommer til at kede sig. Så skal der noget mere spræl og ballade til at fange deres opmærksomhed.

Det, som fanger folks blik, hænger tit sammen motivationen. Prøv, om du kan udlede, hvad der motiverer dine kunder, og begynd så at lave billeder og videoer til dine opslag, der underbygger det.

 

Det er ikke nok, at du kender algoritmen…

Det, at du kender dine kunder, er det allervigtigste, når det kommer til at lave indhold til sociale medier.

Punktum.

Samtidig handler det også om at tilpasse dig til algoritmer, annoncering, den rette platform og meget mere.

Men alt det kan være lige meget, hvis ikke du ved, hvem dine kunder er, hvad deres motivation er, hvad der har værdi for dem, og hvordan du kan give dem det.

Er din indre idébank helt tom, er der hjælp at hente!

Er du stadig usikker på, hvordan du kan gøre din virksomhed mere synlig på sociale medier?

Vil du gerne have en hel liste med ideer til, hvilken type indhold du kan lave, som passer til netop din virksomhed?

Vil du gerne have svarene, uden det tager dig en evighed eller koster en formue?

Så vil jeg anbefale dig at læse om det minikursus, jeg tilbyder til særpris lige nu.

For kun 249 kr. ekskl. moms får du på 10 dage en masse viden og information om, hvilket indhold der skaber synlighed for netop din virksomhed.

Du finder mit minikursus lige her >>

Indtil vi ses der, ønsker jeg dig god arbejdslyst med din markedsføring.

// Helena

Del denne artikel
Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

LÆR AT UDFØRE DIN MARKEDSFØRING I PRAKSIS

14 DAGES PRØVEMEDLEMSKAB TIL 0 KR.

Herefter 499 kr. ex. moms pr. måned. Ingen binding. Nul risiko. Afmeld når som helst. Automatisk besked i god tid før første betaling så du kan melde dig ud, hvis klubben ikke er noget for dig

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

[0 kr. i begrænset periode]

Lær at lave onlinekurser, der sælger

Forløbet, der på 6 uger tager dig fre idé til indtjening

Scroll til toppen